Zadania Wydziału Geodezji, Kartografii i Nieruchomości
1. W zakresie prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
- przyjmowanie, potwierdzanie i ewidencjonowanie zgłoszeń prac geodezyjnych,
- określanie warunków technicznych dla zgłaszanych prac geodezyjnych i kartograficznych,
- wydawanie materiałów geodezyjnych i kartograficznych do zgłoszonych prac,
- kontrolowanie opracowań geodezyjnych i kartograficznych przyjmowanych do zasobu,
- ewidencjonowanie dokumentów geodezyjnych i kartograficznych powstałych w wyniku wykonania prac geodezyjnych,
- nadzór nad właściwym wykorzystywaniem udostępnionych materiałów oraz prawidłową aktualizacją map,
- prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego w systemie numerycznym,
- bieżące aktualizowanie dokumentów ilustrujących zasób,
- wyłączanie z zasobu geodezyjnego i kartograficznego materiałów oraz klasyfikacja i kwalifikacja tych materiałów,
- udzielanie informacji o posiadanym zasobie oraz o sposobie jego wykorzystania,
- udostępnianie zasobu zainteresowanym jednostkom, osobom prawnym i fizycznym,
- naliczanie opłat za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, udzielaniem informacji oraz wykonywaniem kopii.
2. W zakresie ewidencji gruntów i budynków:
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i modernizacją, ewidencji gruntów i budynków,
- utrzymywanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności,
- wprowadzanie do bazy danych ewidencji gruntów i budynków zmian wynikających z:
- prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów notarialnych, ostatecznych decyzji administracyjnych, aktów normatywnych,
- opracowań geodezyjnych i kartograficznych przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zawierających wykaz zmian danych ewidencyjnych,
- dokumentacji architektoniczno – budowlanej gromadzonej i przechowywanej przez organy administracji publicznej,
- ewidencji publicznej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów,
- zgłoszonych przez właścicieli gruntów i budynków, a w odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego przez inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części udokumentowanych zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, - przeprowadzanie postępowań administracyjnych w sprawie aktualizacji operatu ewidencyjnego,
- występowanie z żądaniem dostarczenia dokumentów w celu wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków ,
- zawiadamianie stron oraz organów podatkowych o wprowadzonych zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków,
- udostępnianie i uwierzytelnianie danych ewidencyjnych w formie:
- komputerowych wydruków map ewidencyjnych, rejestrów gruntów, budynków i lokali, kartotek budynków i lokali, skorowidzów działek,
- wypisów z rejestrów i kartotek,
- wyrysów z map ewidencyjnych,
- kopii map ewidencyjnych,
- informacji pisemnych oraz przekazywanych ustnie i wizualnie, - sporządzanie obrębowych, gminnych, powiatowych i innych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- naliczanie opłat za wykonywanie czynności związanych z udzielaniem informacji, a takŜe z wykonywaniem wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
- zapewnienie określonym podmiotom nieodpłatnego bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków bez prawa ich udostępniania osobom trzecim,
- archiwizacja danych ewidencyjnych, które utraciły swoją aktualność,
- ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepoŜądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem,
- przekazywanie wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru geodezyjnego i kartograficznego kopii baz danych ewidencyjnych,
- przeprowadzanie okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych,
- programowanie prac geodezyjnych i kartograficznych wynikających z prowadzenia ewidencji.
3. W zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów:
- wszczynanie na wniosek właścicieli gruntów lub z urzędu postępowania w sprawie aktualizacji klasyfikacji gruntów,
- zlecanie prac klasyfikacyjnych ,
- orzekanie o zatwierdzeniu ponownej klasyfikacji gruntów.
4. W zakresie gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym:
- sporządzanie rocznych planów finansowych,
- realizacja planów,
- wnioskowanie o przyznawanie dotacji z funduszu wojewódzkiego i centralnego,
- wykonywanie niezbędnych czynności związanych z udzielaniem zamówień publicznych z zakresu geodezji i kartografii.
5. W zakresie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu:
- zakładanie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- bieżąca aktualizacja danych zawartych w ewidencji geodezyjnej sieci,
- zawiadamianie jednostki prowadzącej ewidencję branŜową sieci o dokonanych zmianach,
- udzielanie informacji z geodezyjnej ewidencji sieci,
- współpraca z jednostkami prowadzącymi ewidencję branŜową sieci.
6. W zakresie uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu:
- przyjmowanie i rejestracja wniosków w sprawie uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
- wydawanie uzgodnień w formie opinii,
- ustalanie opłat za uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
- ocena zgodności realizacji projektowanej sieci,
- współpraca z nadzorem budowlanym w zakresie inwentaryzacji powykonawczej.
7. W zakresie geodezyjnych osnów szczegółowych poziomych i wysokościowych:
- opracowywanie warunków technicznych i udzielanie zamówień,
- zatwierdzanie projektów osnów,
- bieżące i końcowe kontrole techniczne oraz odbiory wykonywanych prac.
8. W zakresie mapy zasadniczej:
- analizowanie stanów technicznych istniejącej mapy zasadniczej,
- opracowywanie warunków technicznych i udzielanie zamówień,
- dokonywanie kontroli i odbioru zamówionych prac.
9. W zakresie powszechnej taksacji nieruchomości:
- opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych,
- opracowywanie tematyczne wynikające z analizy rynku nieruchomości,
- współpraca w wymianie danych rzeczoznawców majątkowych,
- współpraca z organami podatkowymi w zakresie wymiany informacji technicznych,
- prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
- gromadzenie wyciągów z operatów szacunkowych.
10. W zakresie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych:
- sprawdzanie stanu znaków i ich konserwowanie,
- regulowanie przysługujących odszkodowań lub wynagrodzeń,
- usuwanie pozostałości po zniszczonych znakach,
- wnioskowanie o ustalenie i ukaranie sprawców zniszczonych znaków.
11. W zakresie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie:
- prowadzenie bazy danych szczegółowych osnów geodezyjnych,
- prowadzenie bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
- prowadzenie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- prowadzenie bazy danych obiektów topograficznych objętych zakresem mapy zasadniczej.
12. W zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu:
- prowadzenie ewidencji nieruchomości zasobu obejmującej równieŜ nieruchomości oddane w użytkowanie wieczyste,
- sporządzanie planów wykorzystania zasobu, w tym równieŜ nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste,
- zbywanie za zgodą wojewody nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa oraz zbywanie nieruchomości z zasobu mienia powiatowego,
- przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd państwowym jednostkom organizacyjnym oraz nieruchomości powiatu w trwały zarząd powiatowym jednostkom organizacyjnym,
- wydzierżawianie, wynajmowanie i uŜyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
- wykonywanie czynności związanych z naliczaniem opłat z tytułu uŜytkowania wieczystego, trwałego zarządu ,dzierżaw i najmu nieruchomości,
- podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o zapłatę naleŜności za korzystanie z nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu i dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku oraz nabycia własności przez zasiedzenie,
- składanie wniosków o załoŜenie księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa lub powiatu oraz o wpis w księdze wieczystej,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami zasobu Skarbu Państwa i przekazywanie ich wojewodzie,
- orzekanie o wygaśnięciu prawa trwałego zarządu,
- przygotowywanie opracowań geodezyjno – prawnych i przygotowywanie wycen nieruchomości,
- zlecanie podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości,
- organizowanie przetargów na sprzedaŜ nieruchomości, oddanie w uŜytkowanie wieczyste, najem i dzierżawę,
- prowadzenie spraw związanych ze sprzedaŜą bezprzetargową,
- współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a takŜe z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
- wyrażanie zgody na zawarcie przez jednostkę organizacyjną posiadającą nieruchomość w trwałym zarządzie umowy dzierŜawy lub najmu na okres powyŜej trzech lat,
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego, przysługującego osobom fizycznym w prawo własności,
- dokonywanie darowizny lub zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego,
- udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym danych o nieruchomościach,
- prowadzenie dokumentacji obrotu nieruchomościami,
- prowadzenie dokumentacji środków trwałych dot. nieruchomości Powiatu,
- pomoc dla Wydziału Finansowego w uzgadnianiu stanu nieruchomości z księgami rachunkowymi,
- realizowanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu.
13. W zakresie wywłaszczania nieruchomości:
- prowadzenie postępowań oraz orzekanie o wywłaszczeniu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a takŜe ustalanie wysokości odszkodowania,
- orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości niewykorzystanych na cel określony w decyzji,
- orzekanie o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania z tego tytułu,
- orzekanie o czasowym zajęciu nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania z tego tytułu.
14. W zakresie regulowania stanów prawnych nieruchomości:
- realizacja zadań wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin,
- orzekanie o nadaniu na własność działki zabudowanej budynkami stanowiącymi odrębny od gruntu przedmiot własności (wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego przekazanego na Skarb Państwa w zamian za rentę) na rzecz właściciela budynków,
- 3) orzekanie o nadaniu na własność działki osobie, której przysługuje prawo dożywotniego użytkowania z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa,
- orzekanie o nadaniu własności działki i budynków osobom, którym przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z nich z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa,
- przygotowywanie dokumentacji geodezyjnej do wydania przez wojewodę decyzji stwierdzających nabycie z mocy prawa nieruchomości rolnych na rzecz gminy, na terenie których są położone,
- realizacja przepisów ustawy o ujawnianiu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego,
- sporządzenie wykazów nieruchomości, które na mocy odrębnych przepisów przeszły na własność Skarbu Państwa albo własność jednostek samorządu terytorialnego, a takŜe nie stanowiących własności Skarbu Państwa albo własności jednostek samorządu terytorialnego określonych nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe,
- składanie wojewodzie miesięcznych sprawozdań z realizacji obowiązków w zakresie ujawniania prawa własności w księgach wieczystych,
- prowadzenie działań zmierzających do rozpowszechniania informacji wśród mieszkańców Powiatu o potrzebie sprawdzenia zgodności ksiąg wieczystych z rzeczywistym stanem prawnym,
- realizacja zadań związanych z reformą oraz ochroną i regulowaniem własności osadniczych gospodarstw chłopskich na obszarze Ziem Odzyskanych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o nabywaniu nieruchomości przez Cudzoziemców,
- realizacja zadań wynikających z ustaw o stosunku państwa do kościołów.
15. W zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:
- określanie warunków i wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji,
- gospodarowanie wierzchnią, próchniczą warstwą gleby,
- zapobieganie degradacji gruntów,
- prowadzenie okresowych badań skaŜenia gleb,
- rekultywacja i zagospodarowywanie gruntów zdewastowanych i zdegradowanych,
- nakładanie kar za samowolne wyłączenie gruntów rolnych z produkcji,
- przeprowadzanie postępowania egzekucyjnego w przypadku nie wykonywania obowiązków określonych w ustawie,
- sporządzanie sprawozdań z zakresu gruntów wyłączonych i zrekultywowanych.
16. W zakresie scalania i wymiany gruntów rolnych:
- wszczynanie na wniosek właścicieli gruntów lub z urzędu postępowania scaleniowego lub wymiennego,
- prowadzenie postępowania scaleniowego lub wymiennego,
- orzekanie o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów,
- wnioskowanie do właściwego sądu o wpisanie w księgach wieczystych wzmianki o wszczęciu postępowania lub o ujawnienie nowego stanu,
- wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację scaleń i wymian gruntów.
17. W zakresie realizacji zadań wynikających z przepisów o lasach:
- podejmowanie decyzji w sprawie przekazania gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w zarząd lasów państwowych,
- wnioskowanie o przekazaniu gruntów rolnych i leśnych będących w zarządzie lasów państwowych, których przeznaczenie zmieniono na cele nierolnicze lub nieleśne w użytkowanie wieczyste osobom prawnym lub innym jednostkom nie posiadającym osobowości prawnej w zarząd.
18. W zakresie realizacji zadań wynikających z przepisów o infrastrukturze informacji przestrzennej:
- zakładanie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej dotyczących:
- ewidencji gruntów i budynków/ katastru nieruchomości,
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- rejestru cen i wartości nieruchomości,
- szczegółowych osnów geodezyjnych. - zakładanie i prowadzenie baz danych obiektów topograficznych dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich, zapewniających tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000,
- tworzenie metadanych opisujących zbiory danych wymienionych w punkcie 1) i 2) oraz metadanych opisujących usługi związane tworzeniem zbiorów infrastruktury informacji przestrzennej,
- tworzenie standardowych opracowań kartograficznych , na podstawie baz danych wymienionych w punkcie 1) i 2) t.j. map ewidencyjnych i map zasadniczych w skalach 1:500,1:1000, 1: 2000 i 1: 5000.
metryczka
Wytworzył: Mirosław Wolak (15 lipca 2010)
Opublikował: Mirosław Wolak (15 lipca 2010, 10:24:46)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 6440