Zadania Wydziału Geodezji, Kartografii i Nieruchomości


1. W zakresie prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
  1. przyjmowanie, potwierdzanie i ewidencjonowanie zgłoszeń prac geodezyjnych,
  2. określanie warunków technicznych dla zgłaszanych prac geodezyjnych i kartograficznych,
  3. wydawanie materiałów geodezyjnych i kartograficznych do zgłoszonych prac,
  4. kontrolowanie opracowań geodezyjnych i kartograficznych przyjmowanych do zasobu,
  5. ewidencjonowanie dokumentów geodezyjnych i kartograficznych powstałych w wyniku wykonania prac geodezyjnych,
  6. nadzór nad właściwym wykorzystywaniem udostępnionych materiałów oraz prawidłową aktualizacją map,
  7. prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego w systemie numerycznym,
  8. bieżące aktualizowanie dokumentów ilustrujących zasób,
  9. wyłączanie z zasobu geodezyjnego i kartograficznego materiałów oraz klasyfikacja i kwalifikacja tych materiałów,
  10. udzielanie informacji o posiadanym zasobie oraz o sposobie jego wykorzystania,
  11. udostępnianie zasobu zainteresowanym jednostkom, osobom prawnym i fizycznym,
  12. naliczanie opłat za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, udzielaniem informacji oraz wykonywaniem kopii.
2. W zakresie ewidencji gruntów i budynków:

  1. prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i modernizacją, ewidencji gruntów i budynków,
  2. utrzymywanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności,
  3. wprowadzanie do bazy danych ewidencji gruntów i budynków zmian wynikających z:

    - prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów notarialnych, ostatecznych decyzji administracyjnych, aktów 
    normatywnych,
    - opracowań geodezyjnych i kartograficznych przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zawierających wykaz zmian danych ewidencyjnych,
    - dokumentacji architektoniczno – budowlanej gromadzonej i przechowywanej przez organy administracji publicznej,
    - ewidencji publicznej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów,
    - zgłoszonych przez właścicieli gruntów i budynków, a w odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego przez inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części udokumentowanych zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków,

  4. przeprowadzanie postępowań administracyjnych w sprawie aktualizacji operatu ewidencyjnego,
  5. występowanie z żądaniem dostarczenia dokumentów w celu wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków ,
  6. zawiadamianie stron oraz organów podatkowych o wprowadzonych zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków,
  7. udostępnianie i uwierzytelnianie danych ewidencyjnych w formie:
    - komputerowych wydruków map ewidencyjnych, rejestrów gruntów, budynków i lokali, kartotek budynków i lokali, skorowidzów działek,
    - wypisów z rejestrów i kartotek,
    - wyrysów z map ewidencyjnych,
    - kopii map ewidencyjnych,
    - informacji pisemnych oraz przekazywanych ustnie i wizualnie,

  8. sporządzanie obrębowych, gminnych, powiatowych i innych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
  9. naliczanie opłat za wykonywanie czynności związanych z udzielaniem informacji, a takŜe z wykonywaniem wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
  10.  zapewnienie określonym podmiotom nieodpłatnego bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków bez prawa ich udostępniania osobom trzecim,
  11. archiwizacja danych ewidencyjnych, które utraciły swoją aktualność,
  12. ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepoŜądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem,
  13. przekazywanie wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru geodezyjnego i kartograficznego kopii baz danych ewidencyjnych,
  14. przeprowadzanie okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych,
  15. programowanie prac geodezyjnych i kartograficznych wynikających z prowadzenia ewidencji.
3. W zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów:

  1. wszczynanie na wniosek właścicieli gruntów lub z urzędu postępowania w sprawie aktualizacji klasyfikacji gruntów,
  2. zlecanie prac klasyfikacyjnych ,
  3. orzekanie o zatwierdzeniu ponownej klasyfikacji gruntów.

4. W zakresie gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym:

  1. sporządzanie rocznych planów finansowych,
  2. realizacja planów,
  3. wnioskowanie o przyznawanie dotacji z funduszu wojewódzkiego i centralnego,
  4. wykonywanie niezbędnych czynności związanych z udzielaniem zamówień publicznych z zakresu geodezji i kartografii.

5. W zakresie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu:

  1. zakładanie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
  2. bieżąca aktualizacja danych zawartych w ewidencji geodezyjnej sieci,
  3. zawiadamianie jednostki prowadzącej ewidencję branŜową sieci o dokonanych zmianach,
  4. udzielanie informacji z geodezyjnej ewidencji sieci,
  5. współpraca z jednostkami prowadzącymi ewidencję branŜową sieci.

6. W zakresie uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu:

  1. przyjmowanie i rejestracja wniosków w sprawie uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
  2. wydawanie uzgodnień w formie opinii,
  3. ustalanie opłat za uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
  4. ocena zgodności realizacji projektowanej sieci,
  5. współpraca z nadzorem budowlanym w zakresie inwentaryzacji powykonawczej.

7. W zakresie geodezyjnych osnów szczegółowych poziomych i wysokościowych:

  1. opracowywanie warunków technicznych i udzielanie zamówień,
  2. zatwierdzanie projektów osnów,
  3. bieżące i końcowe kontrole techniczne oraz odbiory wykonywanych prac.

8. W zakresie mapy zasadniczej:

  1. analizowanie stanów technicznych istniejącej mapy zasadniczej,
  2. opracowywanie warunków technicznych i udzielanie zamówień,
  3. dokonywanie kontroli i odbioru zamówionych prac.

9. W zakresie powszechnej taksacji nieruchomości:

  1. opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych,
  2. opracowywanie tematyczne wynikające z analizy rynku nieruchomości,
  3. współpraca w wymianie danych rzeczoznawców majątkowych,
  4. współpraca z organami podatkowymi w zakresie wymiany informacji technicznych,
  5. prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
  6. gromadzenie wyciągów z operatów szacunkowych.

10. W zakresie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych:

  1. sprawdzanie stanu znaków i ich konserwowanie,
  2. regulowanie przysługujących odszkodowań lub wynagrodzeń,
  3. usuwanie pozostałości po zniszczonych znakach,
  4. wnioskowanie o ustalenie i ukaranie sprawców zniszczonych znaków.

11. W zakresie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie:

  1. prowadzenie bazy danych szczegółowych osnów geodezyjnych,
  2. prowadzenie bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
  3. prowadzenie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
  4. prowadzenie bazy danych obiektów topograficznych objętych zakresem mapy zasadniczej.

12. W zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu:

  1. prowadzenie ewidencji nieruchomości zasobu obejmującej równieŜ nieruchomości oddane w użytkowanie wieczyste,
  2. sporządzanie planów wykorzystania zasobu, w tym równieŜ nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste,
  3. zbywanie za zgodą wojewody nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa oraz zbywanie nieruchomości z zasobu mienia powiatowego,
  4. przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd państwowym jednostkom organizacyjnym oraz nieruchomości powiatu w trwały zarząd powiatowym jednostkom organizacyjnym,
  5. wydzierżawianie, wynajmowanie i uŜyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
  6. wykonywanie czynności związanych z naliczaniem opłat z tytułu uŜytkowania wieczystego, trwałego zarządu ,dzierżaw i najmu nieruchomości,
  7. podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o zapłatę naleŜności za korzystanie z nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu i dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku oraz nabycia własności przez zasiedzenie,
  8. składanie wniosków o załoŜenie księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa lub powiatu oraz o wpis w księdze wieczystej,
  9. sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami zasobu Skarbu Państwa i przekazywanie ich wojewodzie,
  10. orzekanie o wygaśnięciu prawa trwałego zarządu,
  11. przygotowywanie opracowań geodezyjno – prawnych i przygotowywanie wycen nieruchomości,
  12. zlecanie podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości,
  13. organizowanie przetargów na sprzedaŜ nieruchomości, oddanie w uŜytkowanie wieczyste, najem i dzierżawę,
  14. prowadzenie spraw związanych ze sprzedaŜą bezprzetargową,
  15. współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a takŜe z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
  16. wyrażanie zgody na zawarcie przez jednostkę organizacyjną posiadającą nieruchomość w trwałym zarządzie umowy dzierŜawy lub najmu na okres powyŜej trzech lat,
  17. przekształcanie prawa użytkowania wieczystego, przysługującego osobom fizycznym w prawo własności,
  18. dokonywanie darowizny lub zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego,
  19. udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym danych o nieruchomościach,
  20. prowadzenie dokumentacji obrotu nieruchomościami,
  21. prowadzenie dokumentacji środków trwałych dot. nieruchomości Powiatu,
  22. pomoc dla Wydziału Finansowego w uzgadnianiu stanu nieruchomości z księgami rachunkowymi,
  23. realizowanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu.

13. W zakresie wywłaszczania nieruchomości:

  1. prowadzenie postępowań oraz orzekanie o wywłaszczeniu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a takŜe ustalanie wysokości odszkodowania,
  2. orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości niewykorzystanych na cel określony w decyzji,
  3. orzekanie o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania z tego tytułu,
  4. orzekanie o czasowym zajęciu nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania z tego tytułu.

14. W zakresie regulowania stanów prawnych nieruchomości:
  1. realizacja zadań wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin,
  2. orzekanie o nadaniu na własność działki zabudowanej budynkami stanowiącymi odrębny od gruntu przedmiot własności (wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego przekazanego na Skarb Państwa w zamian za rentę) na rzecz właściciela budynków,
  3. 3) orzekanie o nadaniu na własność działki osobie, której przysługuje prawo dożywotniego użytkowania z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa, 
  4. orzekanie o nadaniu własności działki i budynków osobom, którym przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z nich z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa,
  5. przygotowywanie dokumentacji geodezyjnej do wydania przez wojewodę decyzji stwierdzających nabycie z mocy prawa nieruchomości rolnych na rzecz gminy, na terenie których są położone,
  6. realizacja przepisów ustawy o ujawnianiu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego,
  7. sporządzenie wykazów nieruchomości, które na mocy odrębnych przepisów przeszły na własność Skarbu Państwa albo własność jednostek samorządu terytorialnego, a takŜe nie stanowiących własności Skarbu Państwa albo własności jednostek samorządu terytorialnego określonych nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe,
  8. składanie wojewodzie miesięcznych sprawozdań z realizacji obowiązków w zakresie ujawniania prawa własności w księgach wieczystych,
  9. prowadzenie działań zmierzających do rozpowszechniania informacji wśród mieszkańców Powiatu o potrzebie sprawdzenia zgodności ksiąg wieczystych z rzeczywistym stanem prawnym,
  10. realizacja zadań związanych z reformą oraz ochroną i regulowaniem własności osadniczych gospodarstw chłopskich na obszarze Ziem Odzyskanych,
  11. realizacja zadań wynikających z ustawy o nabywaniu nieruchomości przez Cudzoziemców,
  12. realizacja zadań wynikających z ustaw o stosunku państwa do kościołów.

15. W zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:

  1. określanie warunków i wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji,
  2. gospodarowanie wierzchnią, próchniczą warstwą gleby,
  3. zapobieganie degradacji gruntów,
  4. prowadzenie okresowych badań skaŜenia gleb,
  5. rekultywacja i zagospodarowywanie gruntów zdewastowanych i zdegradowanych,
  6. nakładanie kar za samowolne wyłączenie gruntów rolnych z produkcji,
  7. przeprowadzanie postępowania egzekucyjnego w przypadku nie wykonywania obowiązków określonych w ustawie,
  8. sporządzanie sprawozdań z zakresu gruntów wyłączonych i zrekultywowanych.

16. W zakresie scalania i wymiany gruntów rolnych:

  1. wszczynanie na wniosek właścicieli gruntów lub z urzędu postępowania scaleniowego lub wymiennego,
  2. prowadzenie postępowania scaleniowego lub wymiennego,
  3. orzekanie o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów,
  4. wnioskowanie do właściwego sądu o wpisanie w księgach wieczystych wzmianki o wszczęciu postępowania lub o ujawnienie nowego stanu,
  5. wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację scaleń i wymian gruntów.

17. W zakresie realizacji zadań wynikających z przepisów o lasach:

  1. podejmowanie decyzji w sprawie przekazania gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w zarząd lasów państwowych,
  2. wnioskowanie o przekazaniu gruntów rolnych i leśnych będących w zarządzie lasów państwowych, których przeznaczenie zmieniono na cele nierolnicze lub nieleśne w użytkowanie wieczyste osobom prawnym lub innym jednostkom nie posiadającym osobowości prawnej w zarząd.

18. W zakresie realizacji zadań wynikających z przepisów o infrastrukturze informacji przestrzennej:

  1. zakładanie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej dotyczących:
    - ewidencji gruntów i budynków/ katastru nieruchomości,
    - geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
    - rejestru cen i wartości nieruchomości,
    - szczegółowych osnów geodezyjnych.
  2. zakładanie i prowadzenie baz danych obiektów topograficznych dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich, zapewniających tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000,
  3. tworzenie metadanych opisujących zbiory danych wymienionych w punkcie 1) i 2) oraz metadanych opisujących usługi związane tworzeniem zbiorów infrastruktury informacji przestrzennej,
  4. tworzenie standardowych opracowań kartograficznych , na podstawie baz danych wymienionych w punkcie 1) i 2) t.j. map ewidencyjnych i map zasadniczych w skalach 1:500,1:1000, 1: 2000 i 1: 5000.

metryczka


Wytworzył: Mirosław Wolak (15 lipca 2010)
Opublikował: Mirosław Wolak (15 lipca 2010, 10:24:46)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 6296