Strona główna > Uchwały > 2011 |
|
|
Uchwała nr X/99/11Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 29 sierpnia 2011w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Powiatowi Braniewskiemu oraz jego jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, a także organów lub osób uprawnionych do udzielania tych ulgNa podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1592 z późn. zmianami) oraz art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) Rada Powiatu Braniewskiego uchwala, co następuje:
Uchwała nr X/99/11
Rady Powiatu Braniewskiego
z dnia 29 sierpnia 2011
w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Powiatowi Braniewskiemu oraz jego jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, a także organów lub osób uprawnionych do udzielania tych ulg
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1592 z późn. zmianami) oraz art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) Rada Powiatu Braniewskiego uchwala, co następuje:
§1.
- Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Powiatowi Braniewskiemu i powiatowym jednostkom organizacyjnym od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
- Uchwała nie ma zastosowania do udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych pobieranych przez Powiat Braniewski w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz określonych odrębnymi przepisami.
§2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
- dłużniku – należy przez to rozumieć osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
- należności – należy przez to rozumieć należność główną, odsetki wraz z kosztami postępowania i innymi należnościami ubocznymi, ustaloną na dzień wydania decyzji;
- udzieleniu ulgi – należy przez to rozumieć umorzenie, odroczenie terminu spłaty całości lub części należności oraz rozłożenie na raty spłaty całości lub części należności;
- decyzji – należy przez to rozumieć wyrażone na piśmie oświadczenie woli organu uprawnionego w sprawie udzielenia ulgi;
- kosztach dochodzenia – oznacza to koszty sądowe, koszty zastępstwa procesowego, opłaty pocztowe, telefoniczne, koszty czynności przygotowawczych, ogłoszeń oraz inne niezbędne koszty poniesione w celu przymusowego dochodzenia zapłaty wierzytelności;
- kosztach egzekucji – oznacza to opłaty egzekucyjne i zwrot wydatków komornika poniesionych w toku egzekucji, w zakresie niezbędnym do celowego przeprowadzenia egzekucji
- rozporządzeniu Komisji – należy przez to rozumieć Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art.87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.);
- przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania;
- działalności gospodarczej – należy przez to rozumieć działalność gospodarczą, do której mają zastosowanie reguły konkurencji określone w przepisach części trzeciej tytułu VII rozdziału I Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
§3.
- W stosunku do dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie ulg w spłacie należności odbywa się w ramach pomocy de minimis, zgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji;
- Przedsiębiorca może uzyskać pomoc, o której mowa w ust.1, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez tego przedsiębiorcę w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200.000 euro;
- Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego może uzyskać pomoc, o której mowa w ust.1, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez tego przedsiębiorcę w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100.000 euro;
- Przedsiębiorca nie może uzyskać pomocy, o której mowa w ust.1, jeżeli otrzymał pomoc publiczną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, a łączna wartość pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy;
- Pomoc, o której mowa w ust.1 nie będzie udzielana w przypadkach określonych w art.1 rozporządzenia Komisji;
- Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały zobowiązany jest do dostarczenia wraz z wnioskiem wypełnionego formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz.311) oraz zgodnie z art.37 ust.1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r.oku Nr 59,poz.404 z późn. zm.).
§4.
-
Należność może być umorzona w całości albo w części, jeżeli wystąpi
jedna z niniejszych przesłanek:
1) osoba fizyczna zmarła nie pozostawiając żadnego majątku, albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku, których łączna wartość nie przekracza 6 000 zł (słownie: sześć tysięcy złotych);
2) osoba prawna została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu mającym na celu przymusowe zaspokojenie wierzytelności nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się bezskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
5) umorzenie wierzytelności jest uzasadnione ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym;
6) wierzytelność nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym,
7) ściągnięcie należności zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji lub jego rodziny. - Umorzenie w przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 1-6, może nastąpić z urzędu lub na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 7 wyłącznie na wniosek dłużnika.
- Jako pomoc de minimis uznaje się umorzenia opisane w ust.1 pkt.5 i
pkt.7.
§5.
- Nie nalicza się odsetek od nieterminowych wpłat jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotnej wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez „Pocztę Polską” za polecenie przesyłki listowej.
- Zarząd Powiatu Braniewskiego może wyrazić zgodę na niedochodzenie należności budżetu powiatu z tytułu umowy cywilnoprawnej, której kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 zł.
§6.
Umorzenie wierzytelności za które odpowiada
solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić wówczas, gdy okoliczności
uzasadniające umorzenie zachodzą co do wszystkich zobowiązanych.
§7.
- Umorzenie części wierzytelności oznacza umorzenie w równym stopniu należności głównej, odsetek i należności ubocznych. Umorzenie może obejmować także same należności uboczne.
- W przypadku umorzenia części wierzytelności określa się termin zapłaty pozostałej części. Niedotrzymanie tego terminu przez dłużnika powoduje cofnięcie umorzenia.
- Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do umorzenia, spoczywa na wnioskodawcy, a w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie umorzenia wierzytelności z urzędu, na organie uprawnionym do umorzenia.
§8.
- W przypadkach uzasadnionych ważnych interesem dłużnika lub interesem publicznym na wniosek dłużnika, można odroczyć termin spłaty całości lub części wierzytelności, rozłożyć płatność całości lub części wierzytelności na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes jednostki organizacyjnej powiatu.
- Okres odraczania lub rozkładania na raty nie może przekroczyć 24 miesięcy.
- Od należności których termin zapłaty odroczono lub które rozłożono na raty nie pobiera się odsetek za zwlokę za okres od dnia podjęcia decyzji do upływu terminu zapłaty.
- Jeżeli dłużnik nie dokona zapłaty wierzytelności w odroczonym terminie płatności lub nie zapłaci w terminie jakiejkolwiek z rat, na które wierzytelność została rozłożona, należność staje się natychmiast wymagalna w pełnej wysokości wraz z naliczeniem odsetek za cały okres zaległości i podlega windykacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Pomoc udzieloną przedsiębiorcom w trybie od ust.1 do ust.4 uznaje się jako pomoc de minimis.
§9.
Do umorzenia wierzytelności oraz udzielania ulg uprawniony jest:
- kierownik jednostki organizacyjnej powiatu - jeżeli wartość wierzytelności należnej jednostce, podlegającej umorzeniu nie przekracza kwoty 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym podjęcie decyzji o umorzeniu lub udzieleniu ulgi, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego dla celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
- Zarząd Powiatu - jeżeli wartość wierzytelności przekracza kwotę, o której mowa w pkt. 1.
§10.
Umorzenie lub udzielenie
ulg w spłacaniu wierzytelności może być cofnięte, jeżeli wyjdzie na jaw, że
dowody na podstawie których należności umorzono lub udzielono ulg w ich
spłaceniu okazały się fałszywe, albo że dłużnik wprowadził w błąd, co do
okoliczności, które stanowiły podstawę umorzenia lub udzielenia ulgi.
§11.
Umorzenie
oraz odroczenie i rozłożenie na raty wierzytelności pieniężnych następuje na
podstawie jednostronnego oświadczenia woli organu uprawnionego.
§12.
- Organy uprawnione do umarzania wierzytelności oraz udzielania ulg przedstawiają Zarządowi Powiatu sprawozdanie dotyczące zakresu umorzonych wierzytelności oraz udzielonych ulg według stanu na 30 czerwca oraz 31 grudnia każdego roku kalendarzowego- w terminie jednego miesiąca od zakończenia okresów sprawozdawczych .
- Zarząd Powiatu przedstawia Radzie Powiatu zbiorcze sprawozdanie z podziałem na jednostki organizacyjne o umorzeniach i udzielonych ulgach w spłaceniu wierzytelności, według stanu na dzień 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku kalendarzowego wraz z informacją o realizacji budżetu powiatu.
§13.
Traci moc Uchwała Nr XXXV/270/06 Rady Powiatu
Braniewskiego z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu
udzielania ulg w postaci umorzenia, odraczania terminu spłaty lub rozkładania
na raty spłaty należności pieniężnych przypadających Powiatowi Braniewskiemu,
do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku -
Ordynacja podatkowa oraz wskazania osób do tego uprawnionych, zmieniona Uchwałą
Nr XXVII/141/08 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 20 listopada 2008 roku.
§14.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Braniewskiego.
§15.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego.
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Nr 142, poz. 2221 z dnia 2011-09-30
Nr 142, poz. 2221 z dnia 2011-09-30
metryczka
Opublikował: Beata Hoffman (20 lutego 2012, 10:36:52)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1716