Op - Wpis do ewidencji szkoły/placówki oświatowej niepublicznej
Nazwa usługi:
Wpis do ewidencji szkoły/placówki oświatowej niepublicznej
Zgłoszenie wpisu do ewidencji należy złożyć na piśmie. Osoby prawne lub fizyczne mogą prowadzić szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przed jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Podstawa prawna:
(Zanim złożą Państwo wniosek prosimy o zapoznanie się z zapisami Rozdziału 8 „Szkoły i placówki niepubliczne” ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe).
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
Wymagane dokumenty:
Zgłoszenie do ewidencji. Zgłoszenie powinno zawierać::
- oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
- określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki;
- datę rozpoczęcia jej funkcjonowania;
- w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego;
- wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki – sekretariat/kancelaria (adres ze wskazaniem ulicy, numeru domu, numeru lokalu, kodu pocztowego oraz numer telefonu kontaktowego);
- informację o miejscu prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie jest przewidywane, przy czym inne lokalizacje muszą znajdować się na terenie Powiatu Braniewskiego mn (adres ze wskazaniem ulicy, numeru domu, numeru lokalu, kodu pocztowego oraz numer telefonu kontaktowego);
- informację, czy szkoła ubiega się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności.
Załączniki:
- dokument potwierdzający osobowość prawną wnioskodawcy zamierzającego prowadzić szkołę lub placówkę tj.: aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (w przypadku osób prawnych) lub do wglądu - dowód osobisty, gdy osobą prowadzącą szkołę/ placówkę jest osoba fizyczna;
- informacja o warunkach lokalowych zapewniających:a) możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,b) realizację innych zadań statutowych,c) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
- pozytywne opinie:a) właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego,b) komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej,informujące o bezpiecznych i higienicznych warunkach nauki i pracy, spełniających wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej,
- statut szkoły lub placówki (podpisany przez osobę uprawnioną, opracowany zgodnie z art. 172 i art. 102 ust. 1 ustawy prawo oświatowe),
- listę pracowników pedagogicznych z podaniem informacji dotyczących ich kwalifikacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami oświatowymi, przewidzianych do zatrudnienia w szkole/placówce oraz wskazanie osoby pełniącej funkcję dyrektora szkoły/placówki (wykaz podpisany przez osobę uprawnioną, bez kserokopii świadectw i dyplomów),
- wypełniony formularz zawierający dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, RSPO prowadzonego przez jednostki samorządu terytorialnego (formularz w załączeniu),
- dokładny adres urzędu skarbowego, któremu podlega osoba zamierzająca prowadzić szkołę lub placówkę,
- udokumentowanie prawa do lokalu na prowadzenie szkoły lub placówki (umowa najmu pomieszczeń, umowa użyczenia, akt notarialny).W przypadku ubiegania się o nadanie uprawnień szkoły publicznej:
- zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w przypadku szkół, którym z dniem rozpoczęcia działalności mają być nadane uprawnienia szkoły publicznej,
- pozytywna opinia właściwego kuratora oświaty o spełnianiu przez szkołę, wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe,
- pozytywna opinia wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danym zawodzie, zgodnie z potrzebami rynku pracy,
- pozytywna opinia ministra zdrowia – w przypadku szkoły medycznej o spełnianiu przez szkołę, wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe,
- Fakultatywnie: osoba fizyczna składająca zgłoszenie do ewidencji może dołączyć do wniosku pisemne oświadczenie wskazujące osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego, która przejmie prowadzenie szkoły lub placówki w przypadku zgonu osoby składającej zgłoszenie. Oświadczenie zawiera zgodę osoby fizycznej albo osoby prawnej, która ma przejąć prowadzenie szkoły lub placówki niepublicznej. Oświadczenie może zostać złożone przez osobę fizyczną również po uzyskaniu wpisu do ewidencji.
Miejsce załatwienia sprawy:
Sekretariat Starostwa Powiatowego w Braniewie, 14-500 Braniewo, Pl. Piłsudskiego 2
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w Braniewie, tel. 55 644 02 40.
Termin realizacji:
- Wpis do ewidencji następuje w ciągu 30 dni od daty złożenia zgłoszenia. Organ prowadzący szkolę/placówkę niepubliczną otrzymuje zaświadczenie o wpisie, a kopię zaświadczenia organ ewidencyjny przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
- Odmowa dokonania wpisu do ewidencji następuje wskutek decyzji administracyjnej wydawanej przez organ ewidencyjny. Odmowa wpisu może być udzielona, jeżeli zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych i mimo wezwania nie zostało uzupełnione w wyznaczonym terminie lub gdy statut zgłaszanej placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
Informacje o trybie odwoławczym:
Od decyzji o odmowie wpisu przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem Starosty Braniewskiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Wysokość opłat:
Postępowanie jest wolne od opłat administracyjnych i skarbowych.
Informacje dodatkowe
- Po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych szkoła lub placówka zostaje zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO), co jest związane z nadaniem szkole/placówce numeru REGON;
- Zgodnie z art. 168 ust. 13 ustawy Prawo oświatowe osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić, w ciągu 14 dni, zmiany danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji;
- W przypadku dokonania zmiany we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych osoba prowadząca zobowiązana jest do złożenia informacji aktualizujących dane dotychczas zawarte w RSPO poprzez złożenie uaktualnionego formularza danych do rejestru szkół i placówek oświatowych RSPO zgodnie ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
- Decyzję o nadaniu szkole niepublicznej uprawnień szkoły publicznej wydaje Starosta Braniewski, po złożeniu wniosku i uzyskaniu przez organ prowadzący szkołę pozytywnej opinii kuratora oświaty;
- Wzór zgłoszenia o wpis do ewidencji oraz formularz danych do rejestru szkół i placówek oświatowych RSPO zgodnie ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, a także wzory załączników znajdują się w plikach poniżej.
Do pobrania:
- Zgłoszenie o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (23kB)
- Wykaz kadry pedagogicznej (36kB)
- Zobowiązanie się do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe (33kB)
- Informacja o warunkach lokalowych (36kB)
- Formularz wpisu do RSPO (50kB)
- Zgłoszenie zmiany wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (37kB)
- Formularz zmian wpisu do RSPO (46kB)
metryczka
Wytworzył: Helena Janczarek (1 września 2011)
Opublikował: Mirosław Wolak (1 września 2011, 23:11:29)
Ostatnia zmiana: Mirosław Wolak (17 września 2019, 13:10:24)
Zmieniono: Zaktualizowano procedurę
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 3954